perjantai 17. maaliskuuta 2017

Vinkki: suun motoriikan harjoittaminen

Yksi osa yhteisöllisen puheterapeutin työtä on koko kymmenen vuoden ajan ollut suujumpan tuominen osaksi varhaiskasvatuksen arkea. Ympäri Suomen puheterapian resurssit ovat kovin niukat. Usein etenkin artikulaatiopulmien kuntouttamiseen ei ole riittävästi aikaa ja mahdollisuuksia. Joskus lapsi saattaa saada yhden arviointi- ja ohjauskäynnin puheterapeutin vastaanotolla, toinen saa esimerkiksi neuvolasta kotiharjoitteluohjeet.

Vaikka päiväkodeissa tehtävän suujumpan ansiosta ei ratkaista tätä suurta puheterapian riittämättömyyden ongelmaa, uskon vakaasti, että sillä on useita myönteisiä vaikutuksia lapsiin! Erilaisten suun motoriikan harjoitteiden tekeminen osana lapsen muuta päivittäistä toimintaa on kivaa. Pääsääntöisesti lapsista on siis hauskaa suujumpata! Yhdessä tekeminen on mukavampaa kuin yksinäinen puurtaminen, ja se kannustaa lapsia yrittämään ja tekemään harjoituksia lähes huomaamattaan. Tällöin myös toistojen määrää on helppo kasvattaa. Yhtenä suurimpana suujumpan etuna näen kuitenkin lasten tietoisuuden kehittymisen omasta kasvojen ja suun alueestaan. Lapset oppivat esimerkiksi tunnistamaan kasvojen ilmeitä, leuan ja kielen liikkeitä sekä erilaisia tuntoaistimuksia. Yhteistyössä Hyvinkään perhepalveluiden puheterapeuttien kanssa olemme huomanneet, että suujumppaan tottuneet lapset ovat usein askeleen edellä puheterapeutin vastaanotolle tullessaan, mitä tulee suun motoriikan tehtävien tekemiseen.


Alla olevassa linkissä on yksi hauska idea puhaltelun harjoitteluun. Jos suun motoriikassa on haastetta, myös puhaltaminen saattaa olla lapselle vaikeaa. Oikein tehdyillä puhalteluharjoituksilla voidaankin osaltaan tukea lapsen suun motoriikan kehitystä. Oleellista on auttaa lasta pitämään pilliä suussa oikein. Pilli ei saa olla hampaiden välissä, vaan huulet pyöristyvät pillin ympärille tiiviisti. Aikuisen malli, kannustus ja apu ovat tärkeitä! Ja onhan tällaisen pillin askartelu myös aivan ihana vuorovaikutushetki.


Norsupillin askartelu


Suujumpalla voidaan siis tukea lasten suun ja kasvojen alueen motoriikan kehitystä. Aina tulee kuitenkin muistaa, että lapsella saattaa olla myös yksilöllistä tuen tarvetta, jolloin puheterapeutin arvio ja puheterapia ovat tarpeen. Lapsi saattaa myös kokea suujumpan tekemisen vaikeaksi, koska hänen taitonsa eivät yksinkertaisesti vielä riitä jonkun tehtävän tekemiseen. Yhteisöllisen puheterapeutin työ mahdollistaa helposti konsultaatiot tällaisissa tilanteissa. Usein pohdimmekin päivähoidon henkilöstön kanssa, mitkä olisivat helpompia harjoituksia tai milloin suosittelen jollekin lapselle yksilöllistä puheterapeutin arviota. Lapsen tunteminen on tässä avainasemassa, siksi yhteistyö sekä vanhempien kanssa että moniammatillisesti on erittäin tärkeää.


Terkuin,
Taina


Ps. Huomasitko Suujumppanopan materiaalia-sivulla?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti